söndag 4 januari 2015

Träning, träning och ännu mer träning...

Det ser mörkare ut än vad det egentligen är men färgerna bakom berget blev någorlunda fina på bilden. Tagen från mitt fönster.


I morse hade jag klockan på ringning klockan nio. En kompis skulle ju komma men det blev ändrade planer. Jag vaknade nio därför att jag inte vill sova bort resten av lovet och ställa in sig lite till skolan. Var ändå inte uppe för än tio. Åt frukost då iallafall och gick 5 km med mamma och hunden. Var glad när jag kom in vilket jag inte brukar vara när jag har varit ute och rört på mig.
     I morse tänkte jag springa idag men det blev en promenad och har några styrkeövningar jag gör varje dag och badmintonträningen drar igång idag igen så det får vänta tills typ imorgon om det inte blir slalom då. Om det blir slalom så får jag ju testa mina nya slalomskidor! Sprillans nya och jättefina. Kanske kommer bild sen. 
     Hur som helst så gjorde jag mina övningar. Skriver längst ner i inlägget vad jag gjorde just idag. Det varierar sig lite från dag till dag men oftast gör jag åtminstone någonting. Var på pass igår och sen var det fullt upp så det blev inget mer efter det. Men ett sånt pass räcker ju för en dag egentligen. 

Jag känner nästan att jag vill springa nu, det var så skönt att vara ute. Nu kanske jag inte har sämsta konditionen man kan ha i hela världshistorien men den är inte tillräckligt bra för mig som badmintonspelare och dansare. Ska jag träna på samma nivå som min storebror så måste den bli bättre. Vi tränar ju i samma grupp på badmintonen och han tränar ju typ på elitnivå och det vill jag också göra. Just nu är inte just badminton på topp för mig men det är ju inget annat heller. Det enda jag känner är riktigt roligt nu är träning. Eller kanske inte själva träningen men det är något jag håller fast vid just nu och jag mår bra efter att jag tränat och det känns som att jag kommer att bli starkare. Jag vill bli starkare och bygga muskler. Det tycker jag är enklaste träningsformen för att det inte är så jobbigt för just mig. En kompis till mig har bra kondition och det är lätt för henne att springa men lite jobbigare att styrketräna. Så det är helt olika för henne och mig.
     För mig så känns det som att jag är lite instängd i min egen kropp. Kroppen känns tung när jag ska gå mycket eller springa så jag undviker det. Har hållit igång styrketräningen ett tag nu så nu ska konditionen bättras på också. Jag fixar inte att ha den konditionen som jag har nu. Jag vet att jag skriver mycket om min storebror men jag har honom att se upp till inom träningen eftersom att båda spelar badminton och sånt. Han har hur som helst varit på prao i sex veckor och inte haft tid att träna då. Sen han kom hem så har han inte gjort något på två veckor så ungefär åtta veckor att inte göra något ändå springer han 6 km på typ 30 minuter. Han hade gått lite men jag hade ju gått åtminstone halva vägen... Då har jag ändå tränat 2-6 gånger i veckan under den tiden han varit borta. 

Här kommer hur som helst dagens träningspass:

Squats: 80
Armhävninghar: 12
Sit-ups: 40
Crunches: 30
Leg raises: 30
Plankan med armarna på boll: 35 sek
Höft-lyft: 10
90 grader: 10 sek
Utfallssteg: 5 per ben
Tå-hävningar: 12
En axelövning på golvet med 1 kg: 13
En axelövning med ett gummiband: 13 per arm
Sidoplankan: 45 sek per sida
En plank-övning: 15 per sida. (Plankställning. Dra upp ena benet mot bröstet efter sidan av kroppen)

Kan bara passa på att nämna att på vissa saker delar jag upp efter hur många jag orkar göra på rad. Vissa övningar är mycket lättare än vad jag skulle klara men det kommer att bli jobbigare för varje dag och de två sista gjorde jag så mycket jag klarade av och kommer lägga på lite tills nästa gång. Ska försöka lägga upp bilder på iallfall några av övningarna, som kanske blev lite otydliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar