onsdag 30 juli 2014

Nyckeln

Boktitel: Nyckeln
Författare: Mats Strandberg, Sara Bergman Elfgren
Betyg: 4/5

Det tog ett bra tag innan jag riktigt fastnade för den här boken. Men i slutändan var den ändå värd att läsa. Det är magi i den, men den är samtidigt väldigt verklig. Det utspelar sig i en stad som skulle kunna finnas i Sverige. Boken handlar om De utvalda. Det är tredje och sista boken i en serie. Men huvudpersonerna är Minoo, Anna-Karin, Vanessa och Linnéa. De har tre fiender, som också är fiender med varandra. Men skulle jag skriva ut dem nu så skulle jag förstöra boken... Minoo är en väldigt smart och duktig tjej med speciella krafter. Hon är den starkaste häxan som någonsin funnits. Anna-Karin är en Jord-häxa. Hon är ganska försiktig av sig och har inte så mycket kompisar. Hon har en speciell koppling till en räv. Vanessa är en Luft-häxa. Hon har alltid varit populär och gillat att festa. Hon får lite kompisproblem när hon inte kan berätta för bästisarna om hela häx-grejen. Linnéa bor själv i en lägenhet. Hennes pappa dricker. Hon tycker själv att hon bara drar till sig problem.

Jag hade väldigt lätt att läsa boken. Vissa ord förstod jag inte, men det gjorde inte så mycket. I boken turas en om att följa de olika personerna, men det är inte personerna som berättar, det är författarna. Den var lite seg i början, men sen bestämde jag att jag skulle läsa den, och då fick jag svårt att lägga ifrån mig den. Så den var väldigt bra och jag rekommenderar verkligen att läsa hela serien. Jag började att läsa i julas men sen har den mest legat och nu tycker jag att den var bra. Jag är inte säker på att jag hade klarat av att läsa den om det inte var kärlek med, men det var det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar