fredag 26 september 2014

Eget träningspass på idrotten

I fredags (för en vecka sedan) på idrotten skulle vi köra ett eget-gjort träningspass. Jag skulle ha gjort mitt lite kortare för att hinna med allt, men det var inte många minuters skillnad. Tänkte skriva vad jag gjorde och sen hur det gick på varje övning:

Först sprang jag runt i idrottshallen, fem varv tror jag.
20 squats (benböj)
20 utfallssteg bakåt (per ben, så totalt 40)
20 squats
20 utfallssteg bakåt
20 squats
20 utfallssteg bakåt
20 "rumplyft" (finns fler namn tror jag, ett tror jag är höftlyft..)
vila 30 sekunder
20 rumplyft
20 tåhävningar (jag gjorde på en bänk)
20 armhävningar på knä (la telefonen, med spring-"band/skal" på, så den stack upp lite, under övre delen på magen och gjorde så långt ner så att jag nuddade den och sen upp igen)
10 smala armhävningar på tå (armarna går efter sidan på kroppen istället för utåt sidorna, händerna placeras alldeles bredvid axlarna)
15 situps
vila 30 sekunder
15 situps
10 "vandrande" plankan (börjar på händer, sen ner på armbågar, sen upp på händer igen, det är en.
1 minut plankan
Stretching

Benövningarna gick riktigt bra, men fick lite svårt att hålla balansen mot slutet.
Rumplyften gick också bra, men är jobbigare än vad det ser ut som.
Tåhävningarna skulle jag nog kunnat gjort fler av om jag fick vila lite emellan, för det bränns så in i h*****e i vaderna, men med lite vila så skulle det som sagt nog kunnat gått att göra flera.
Armhävningarna var riktigt jobbiga, även om de var på knä. Men om du lägger något under som du ska nudda innan du går upp igen så blir det jobbigt. Jag hade gjort precis lika dagen innan så jag visste att jag skulle orka.
De smala armhävningarna klarade jag inte att göra en enda, men jag bromsade ner och fick ta mig upp på annat vis.
Situpsen gick bra men skulle kanske gjort fler. Har gjort 15 stycken i säkert ett år nu... Kaaanskee dags att öka....
Tänkte göra dubbelt så många av vandrande plankan, men orkade absolut inte...
Plankan gick bra men eftersom jag hade gjort magövningar innan så tog jag sista kanske 15/20 minutrarna och gjorde på knä, bättre än att ge upp helt iallafall.
En kompis visste hur en gjorde yoga så vi körde lite sånt först, sen stretchade jag och stod lite på huvud mot en vägg. Mitt mål är väl att kunna stå på händer utan vägg men tycker att taket är för lågt här hemma så måste göra ute men nu fryser jag...

Allt som allt gick det bra tyckte jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar