tisdag 4 februari 2014

Träning hemma: tips på pass

     Jag tyckte själv förut att det var svårt att träna hemma och antingen tar det jättelång tid eller så snabbt så man inte känner sig klar. Jag tycker att det är roligare att träna på gymmet men kan även träna hemma också. Det här är mitt träningspass om jag kör hemma.


  • Jag börjar med att springa som uppvärmning. Jag har en app på telefonen som heter "New Learn To Run". Den finns bara på Android som jag såg. Jag tycker att den är bra för att den säger till när man ska gå och springa och när man har kört halvvägs.
  • Om man inte gillar eller har tid att springa så finns det andra sätt att värma upp. Jag springer för konditionens skull. Men om man inte vill ut eller har andra anledningar till att inte springa så kan man göra "stjärnhopp", springa allt vad man kan på stället i nån minut, köra samma fast med höga knän eller spark i rumpan. Bara du blir ordentligt uppvärmd så spelar det inte så stor roll. Alla muskler måste vara uppvärmd annars kan du skada dig och det är ju inte det som är meningen.
  • Nu till styrketräningen: Jag börjar med 15 armhävningar. Gör fler eller färre beroende på hur stark du är. Det ska vara så att du orkar alla men nästan inte den sista. Själv gör jag mina på knä eftersom jag har en skada i axeln och jag vill träna upp den ordentligt innan jag kör på hårdare.
  • Efter det gör jag 15 knäböj eller squats som det också heter. Jag skulle kunna göra flera men då får jag ont i knäna så jag vill träna upp det i några veckor först men ska öka snart.
  • Mera armhävingar! 15 till.
  • 15 till squats
  • Lite till armhävningar! 15 stycken!
  • Och 15 till squats
  • Sen står jag på ett ben på en kudde i 1 minut. Jag ska nog öka det snart också. Det är mest för balansens skull.
  • Kör lite rygglyft också! 15 stycken
  • Andra benet! 1 minut på det också.
  • 15 rygglyft. Kör gärna med ben.
  • Plankan i 1 och en halv minut.
  • Rygglyft, 15 stycken.
  • Sido-plankan. 30 sekunder
  • Vanliga situps. 15.
  • Andra sidan på plankan! 30 sek.
  • 15 situps.
  • Stretchar ben.
  • 15 situps.
  • Stretchar hela kroppen
Det här är som sagt vad jag kör. Det var ett tag sen jag körde det här och tror att jag orkar mera. Jag kommer göra om mitt hemma-träningspass om ett tag, vet inte riktigt när. Jag tränar mest på gym nu men får se. Jag kommer göra en uppdatering då på passet. Jag kommer göra flera av allt och längre. Sen kommer jag lägga till olika situps också.

Men jag hoppas att ni fick lite inspiration till att göra egna träningspass. Tänk på att ha magövningarna i slutet bara! Här får ni en snabb-genomgång av mitt nuvarande schema:
  • Springa/värma upp
  • 15 armhävningar
  • 15 knäböj/squats
  • 15 armhävningar
  • 15 knäböj/squats
  • 15 armhävningar
  • 15 knäböj/squats
  • Stå på ett ben med kudde en minut
  • 15 rygglyft
  • Andra benet på en kudde en minut
  • 15 rygglyft
  • Plankan 90 sek
  • 15 rygglyft
  • Sido-plankan 30 sek
  • 15 situps
  • Sidoplankan 30 sek
  • 15 situps
  • Stretcha benen
  • 15 situps
  • Stretcha hela kroppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar