måndag 25 november 2013

Drömmar, viljan & längtan

Alla har vi drömmar, och då menar jag inte såna som man får när man sover, utan drömmar om hur man vill att sitt liv ska bli. Alla har vi viljan om vad vi vill göra. Alla har vi längtan efter något.

Du drömmer om framtiden. Du vet vad du vill. Du längtar efter det.

Om alla skulle ha samma dröm, skulle världen bli tråkig. Om alla drömde om att få samma saker, bli samma saker, hur skulle världen se ut då? Några få som lyckades med sina drömmar och resten blev besvikna? Tänk dig att alla drömde om att ha en speciell bil. Precis lika modell i precis samma färg. Dessutom drömde alla om att bli läkare. Skulle bilarna räcka till? Skulle alla få den där speciella bilen som alla andra har? Skulle alla kunna gå en läkarlinje? Skulle alla få det jobbet? Ha dina egna drömmar och sätt dina egna mål. Tänk ut vad det är Du drömmer om, inte andras drömmar. Allt skulle fungera och alla skulle bli glada. Kämpa för dina drömmar! Jag har många drömmar. Många drömmar som många personer inte har någon aning om. Men det viktiga är att drömmarna är mina och ingen annans!

Tänk om alla ville ha samma saker. Alla ville ha samma stil, samma musiksmak. Skulle det inte bli lite tråkigt då? Vill du trycka ner någon annan för att den inte vill vara som dig? Du vill ju vara som du är. Eller vill du? Du kanske egentligen vill vara på ett helt annat sätt. Men du vill inte bli nertryckt av någon annan som ser ut som du gör nu. Om du var på ditt sätt, som du ville, skulle du inte bli gladare då? Gör som du vill, inte som någon annan vill. Vill du byta hårfärg varje vecka, gör det. Vill du lyssna på gammal musik, gör det. Vill du göra dina egna kläder, gör det. För det är ju du. Det finns inga gränser så länge man vill något! Jag vill mycket. Jag vill ha mycket. Mycket som jag vill ha, kanske jag vill ha för att jag har sett att någon annan har det. Men jag vill inte ha det för att just den personen har det, utan för att det verkar bra. Jag vill ha min egen stil och jag tycker att jag har det. Jag följer det som är 'mode' nu men samtidigt vill jag ha den där lite gulliga, hårda stilen. Jag vill ha rosetter och blommor i håret. Jag vill ha klänningar och kjolar. Jag vill ha tights istället för jeans. Och det har jag också. Vissa äger hur många jeans som helst medans jag äger ett par blåa som hade ett litet hål på knä som nu är ganska stort och ett par svarta som det gick hål på för ett tag sen och jag har inte använt dem sen dess. Två par jeans och ett par använder jag inte ens. Men istället har jag mina tights. Och som jag älskar dem. Det är dem jag tycker är sköna och det är dem jag vill använda. Min vilja, jag bestämmer, ingen annan.

Vi alla längtar efter något. Vi kanske längtar tills på fredag då vi får ledigt en hel helg. Vi kanske längtar till julen då vi får presenter och får träffa personer som vi inte träffat på länge. Vi kanske längtar tills vi fyller år för då blir vi ju ett år äldre och man får äta hur mycket fika som man kan. Vi kanske längtar till skolan då vi får träffa våra kompisar. Vi längtar alltid efter något. Jag själv längtar efter julafton just nu. Och jag har knappt märkt hur snabbt skolan har gått. Sen längtar jag tills jag fyller år. Jag har ju inget emot att fylla år annars men jag blir femton och jag bara längtar efter att få ta moppe-kort. Jag längtar tills nästa år då jag går sista året på den här skolan. Det är det jag längtar efter som tar mig framåt. 

Om vi inte hade drömmar som vi försöker att nå, om vi inte hade viljan till något, om vi inte längtade efter något, hur skulle vi kunna ta oss framåt? Världen skulle stå stilla annars. Stå för dina drömmar, stå för vad du vill och se fram emot saker. Du kommer att få träffa personer som gör dig lycklig. Du kommer att få jobbet som du trivs med. Du kommer att får göra massa roliga saker, om du bara står för dig själv.

Jag kan ju säga att jag har några gånger haft svårt att acceptera mig själv. Men jag har alltid berättat för mina närmaste och de har hjälpt mig på fötter igen. De har intalat mig att jag duger precis som jag är. Jag har intalat mig själv att jag duger precis som jag är. Och se på mig nu, jag kan säga det här om mig själv tack vare det. Jag är stark, det är svårt att få mig att falla. Jag har enligt mig en snygg stil som jag gillar. Jag lyssnar på den musiken som jag tycker är bra. Jag har mina egna mål och tror att jag kan nå dem. Jag kanske inte har mycket muskler men det är inte många som vågar bråka med mig och jag tror att det är för att jag är för stark för dem. För jag är precis som jag vill vara och ingen kan ändra på det helt. Jag påverkas av andra, men jag är mig själv, och det står jag för.

Kramar från mej//MoaMaria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar