onsdag 20 november 2013

Stekt lax med hasselbackspotatis och vitlökssås

Jag skriver på ett ungefär men jag hoppas att det går bra ändå och det här är då för fyra tonåringar som vi gjorde då men såsen blev det typ hälften över.

Stekt lax:
Vi hade:
4 Lax-filéer
Salt
Peppar
1 msk Dill
Margarin/smör

Vi värmde upp en stekpanna på ganska låg värme och hade i matfettet där i och sen lade vi i två lax-filéer i taget. Jag fick lära mig att om man tog en sån där smal sticka, som man brukar använda till lite allt möjligt i matlagning, och stack den i laxen kunde man kolla om den var klar. Om det blev lite stop men att den ändå gick igenom, var den inte klar. Om laxen var mjuk och det var jättelätt att ta igenom stickan utan det minsta "stop", var den klar. Sen hade vi upp alla fyra på ett uppläggnings-fat och hade på lite salt, lite peppar och dillen. Det blir faktiskt väldigt gott och mättar bra, perfekt innan en träning.

Hasselbackspotatis:
Vi hade:
8 st potatisar
margarin eller smör
salt
ströbröd

Vi hade ugnen på 225 grader. Sen skalade vi potatisen och hade en stor skärbräda och en liten skärbräda ovanpå varandra. Då lägger man potatisen på den stora skärbrädan intill den lilla och skär tills det tar stop mot den lilla skärbrädan. Sen lade vi potatisarna med den sidan som vi hade skärt i uppåt. Vi hade flytande margarin så vi hade på en liten klick på varje och penslade ut det över hela ovansidorna. Efter det ställde vi formen som vi hade potatisarna i, på ett ugnsgaller mitt i ugnen i 25 minuter. Sen tog vi ut potatisarna och penslade dom igen och hade på salt och ströbröd. Sen var det bara att ställa in formen med potatisarna i igen i 20-25 minuter. Våra hade vi inne i 20 minuter och dom var lite hårda men de var varma rakt igenom och jag tyckte om dem mycket men om du inte gillar potatis med lite tuggmotstånd skulle jag rekommendera att ha i lite längre.


Vitlöks-sås:

Vi hade:
2 dl crème fräsch(<- hur nu det stavas)
1 - 1 1/2 vitlöksklyftor
salt
peppar

Pressa vitlöksklyftorna i crème fräschen och blanda. Krydda med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar