onsdag 18 december 2013

Mycket inlägg nu...

Men jag är sjuk och då får jag tråkigt. Då har jag rätt till att blogga överdrivet mycket..

Jag fick veta av en kompis vad de hade gjort i skolan idag. På morgonen hade de NO-prov. Sen på idrotten hade ingen vunnit över våran idrottslärare på en grej som vi skulle göra så ingen fick kladdkaka. Sen hade de engelska och då hade de kört nån lek/tävling. Efter lunch hade de språk och på språket hade de också kört en lek. Sista lektionen hade de hemkunskap och gissa vad de fick då?! POPCORN!!! Det blir synd om våran lärare om jag kommer till skolan imorgon... Haha, skoja. Men det finns inget jag älskar mer än popcorn och vi får det såklart den dagen jag inte kan vara i skolan...

Men nu till något helt annat:

     Tycker inte ni att det är jobbigt vad tjejer "måste" göra. Visst, vi väljer själv men ändå. Vi ska sminka oss, raka benen och det värsta av allt, vara smala. Och alla säger samma sak-jag bryr mig inte om hur någon ser ut, det är insidan som räknas. Men varför sminkar ni er då? Jag sminkar mig också, min ursäkt är att jag tycker att det är roligt. Jag förstår att man tycker att man blir finare med smink och det är helt okej. Du får se ut hur du vill men om du nu inte vill sminka dig så gör det inte. På vissa "tag:er" så finns frågan "när började du sminka dig seriöst" alltså typ varje dag. Jag har inget bra svar på den frågan. När jag började sminka mig i skolan och så var efter jul i sjuan. Men alla dagar som jag inte orkar-sminkar jag mig inte. Och det är många dagar kan jag säga. Och varför ska vi tjejer noppa ögonbrynen och inte killar? Jag noppade mina första gången sista helgen på sommarlovet. Är det inte onödigt att vi först tar bort halva ögonbrynen som vi har för någon anledning och sen målar dit dem igen? Ska vi rycka los våra naglar också för att sen måla dit dem igen, och lika med håret på huvudet?
     Ska vi raka bort allt hår på benen som vi har där för att skydda våran hud? En gång hörde jag en kille fråga en tjej "Varför rakar ni benen egentligen?" och tjejen svarade "vill du ha en tjej med håriga ben?" och killen sa nej. Ska vi tjejer ta bort det som skyddar oss på grund av killarna medans killarna får ha kvar skyddet? Jag själv började raka benen för kanske två månader sen men gör det inte ofta alls. Varför skulle det inte vara okej för mig att gå omkring mitt i vintern med hår på benen som ingen tänker på förutom jag? För brukar ni tänka på om någon annan har hår på benen? Inte jag.
      Och nu till det värsta. Det här med att vara smal. Varför ens påpeka en sån sak. Man behöver inte säga till någon om den är tjock eller smal. Det får ju personen bara att tänka på det mer. Alla säger att det är dåligt att alla tänker på att de är smal och att det inte spelar någon roll om hur man ser ut. Men varför tänker alla på det då? Det är inte så svårt att se vilka som bryr sig och inte. Jag känner några som jag har känt varit ganska missnöjda över sin kropp och det tycker jag är ganska tråkigt eftersom de har jättefina kroppar. Nu ser jag att de har fått mer kvinnlig kropp och de verkar mer bekväma vilket är jätteroligt! När ni äter och tränar, bry er inte om hur eran kropp kommer att se ut, tänk på hur ni kommer att må istället. Vissa mår bara bra om de ser ut på ett visst sätt. Jobba efter det då, men på rätt sätt. Om du verkligen vill ha en mage som ser ut på ett visst sätt så jobba på det. Om du gör på rätt sätt kommer den att se ut som du vill. Det behöver inte vara att du ska ha en platt mage eller magrutor. Gör bara så att du mår bra!

Alla kommer att se det du ser. Om du ser att du är fin och har drömkroppen så ser alla andra att du har det också. Men det är bara du som kan bestämma vad som är drömkroppen på dig. Jag kanske kan se ut på ett sett som är jäkligt snyggt medans någon annan kan se ut på ett annat sätt som är jäkligt snyggt. Skulle det vara snyggt om alla hade den kroppen som du tycker är perfekt? Tror inte det va.

Kan inte alla bara stanna upp och tänka på hur viktigt det här är egentligen. Om du någonsin sagt att du egentligen inte bryr dig om utseende så hoppas jag att du menade det, om du inte menade det så kan du bara sluta bry dig om utseende. Det är som alla säger: insidan är det viktigaste. Om någon har sagt till dig att du är fin så menar hon/han det. Om någon inte har sagt det så tycker den personen nog att du är fin och antagligen vet det så den behöver inte säga något.

Allt kanske blev förvirrande men kort sagt: du får se ut hur du vill utan att någon ska säga att det är fint eller fult för det är vad du tycker som är det viktiga. Insidan är det som räknas så se till att lär känna personen för det kommer att visa sig vilka som är fina och inte och då menar jag insidan.

Hoppas ni förstår vart jag vill komma och att ni absolut får sminka er och sånt, hur mycket ni vill! Alla är lika fina oavsett vad!

Kramar från mej//MoaMaria<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar