måndag 13 januari 2014

Mår bra av att sova - på nätterna

     Jag har upptäckt att jag mår jättebra av att sova. Men då bara på nätterna för på dagarna så vill jag göra saker. Egentligen är det här lite sent för mig. Men det är bara för att jag vet vad jag mår bra av. Jag behöver sova och det på nätterna. Det är inte så kul att sova bort dagarna. Särskilt inte när det är skola. Om jag går och lägger mig senast nio på kvällen så får jag sova ut ordentligt även om jag ska upp halv sex på en vardag. Idag gick jag och la mig vid sju men har inte försökt att sova än som ni märker. Väldigt tidigt för de flesta men tänk istället på vad jag hinner göra på dagen. Vad tidigt jag kan kliva upp och känna mig utvilad. Tonåringar behöver mycket sömn och det är därför vi sover bort dagarna. Vi är uppe på nätterna istället. Vore det inte bättre om det var tvärt om? Slippa somna på lektionen för att du var uppe till halv tre när du höll på att spela dataspel. Jag har alltid vetat att jag behöver mer sovtid än dem flesta men det är inte fören nu jag har insett det själv. Jag känner mig mycket piggare och fräschare om jag har klivit upp tidigare och fått en rejäl frukost. Sömn och en rejäl frukost är det enda jag behöver för att få en lyckad dag.
     Det är lätt att jag hamnar i att vara vaken sent på nätterna och måste slita mig upp på morgonen. Jag vänder på dygnen. Det blir inte bra då. Jag mår inge bra, är trött och känner att allt luktar illa. Det gör inte det men jag känner det. Jag somnar tidigt för att det är bra för mig. Om jag lägger mig och sover på eftermiddagen så somnar jag inte på kvällen fören sent. Om jag istället somnar tidigt så behöver jag inte sova på dagen och kan sova på kvällen igen. Det är ganska enkelt när man kommer in i det.
     Men jag kan såklart vara uppe sent på helger och lov om jag vill det. Jag älskar att festa och dansa så det gör inget om jag är uppe sent för det. Men är det en mys-kväll eller vardags-kväll kan jag lika gärna sova.

Det här inlägget blev bara om sömn men det är viktigt för att vi ska orka göra saker på dagarna. Jag är själv väldigt glad för en mamma som har påmint mig om det hela tiden och att jag äntligen insett det själv. Nu sover jag jättebra när jag lyckas somna. Om jag är uppe för sent kan jag få svårt att somna. Jag måste bara komma på vad som får mig att somna bra. Jag vet egentligen svaret men jag vill inte veta - träning. Om jag bara går lite på dagen så somnar jag bättre på kvällarna. Men på tisdag blir det fart på träningen igen! Då ska jag gymma med Emma och kanske en till i våran klass. Älskar att gymma när jag väl kommit dit men det tar vi i ett annat inlägg som jag förberett lite grann. Men träning på dagen = sova på kvällen = pigg på morgonen = glad Moa som gör läxor och jobbar bra i skolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar